Hulp bij zoeken

SEO

SEO

SEO

Wat is SEO en hoe werkt het?

SEO klinkt erg ingewikkeld, maar is het helemaal niet. Het is wel noodzakelijk voor kleine ondernemingen en websites om gevonden te worden. Wanneer je een website of onderneming met een website hebt, is het heel belangrijk dat je gevonden wordt door de juiste personen. SEO kan je helpen om gevonden te worden door (potentiële) klanten.

SEO en zoekmachines

SEO betekent Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Je kunt je website optimaliseren, zodat de zoekmachines zien wat het onderwerp van je website is. Vervolgens kunnen zoekmachines de zoekers naar je website leiden wanneer hun zoekopdracht aansluit bij het onderwerp van jouw website.

Om de juiste verbinding tussen zoekopdracht en website te kunnen maken, moet je de zoekmachines dus de juiste informatie geven. Dat kun je doen met SEO.

SEO gaat nog iets verder. Zoekmachines zien graag bepaalde informatie op je website (onsite SEO) of bekijken informatie over jouw website op andere locaties (offsite SEO). Zoekmachines gebruiken vervolgens ingewikkelde formules om enorme hoeveelheden gegevens te analyseren over alle websites die ze kunnen vinden. Hiermee bepalen ze welke pagina’s ze moeten weergeven bij een bepaalde zoekopdracht en in welke volgorde de zoekresultaten moeten worden weergegeven.

De SEO-expert

Een SEO-expert analyseert jouw website. Hij of zij onderzoekt je doelgroep en concurrenten en proberen te achterhalen wat zoekmachines willen zien. De SEO-expert kan je website zo aanpassen en ordenen dat je de juiste balans krijgt tussen onsite en offsite SEO. Vervolgens kun je hoger scoren in zoekresultaten, waardoor je makkelijker gevonden wordt door degene die websites als de jouwe zoeken.

Hoe werk SEO?seo code

Zoekmachines zijn voortdurend bezig om de rangschikking van websites te verfijnen. Toch zijn er twee belangrijke elementen die de basis vormen van een succesvolle positie in zoekresultaten.

  1. Onsite – de inhoud van je website.
  • Je website is gericht op de juiste keywords.
  • Je inhoud is aangepast op specifieke zoekopdrachten en doelgroepen.
  • Er is nieuwe inhoud gericht op specifieke keywords.
  • Je hebt een goed werkende website met professionele software.
  1. Offsite – het aantal keer dat er wordt verwezen naar je website vanuit externe bronnen.
  • Creëer een profiel met hoogwaardige en relevante inkomende links van websites met autoriteit.
  • Een relevante en actieve aanwezigheid op social media.
  • Het creëren van citaten over jouw website.
  • Ten minste de helft van je SEO-resultaten komt uit deze offsite elementen en gaan dus buiten je eigen controle om, maar kan worden beïnvloed door je activiteiten.

En verder gaat het om strategie, technieken, tactieken en zorgvuldigheid. De zoekmachines analyseren verschillende elementen en evalueren de relevantie van jouw website voor de zoekopdrachten. Daarmee willen ze altijd de beste en meest relevante zoekresultaten bieden aan de zoeker.

Keyword onderzoek

Een keyword onderzoek analyseert welke keywords van toepassing zijn op jouw website en jouw business. De lijst met keywords die uit een keyword onderzoek komt, reflecteert de zoekwoorden waarmee de meeste bezoekers jouw website zouden willen vinden. Deze lijst bestaat uit keywords die je zelf al had verwacht, maar bevat vaak ook nieuwe keywords waar je nog niet aan had gedacht.

Deze keywords kun je gebruiken in de content van je website. Wanneer je dit goed doet, zullen zoekmachines dit herkennen en kan je dus goed scoren op belangrijke zoekwoorden. Of in andere woorden: door het goed verwerken van keywords in de content van je website, optimaliseer je je website voor de zoekmachine.

Bestaande en nieuwe contentcontent website

De beste SEO-strategie is om te proberen om een keywordcluster te koppelen aan één pagina van je website. Op deze manier zullen pagina’s niet met elkaar gaan concurreren. Je kunt een bepaalde hiërarchie creëren in je website, waarbij je hoofdpagina de belangrijkste keywords bevat.

Het is belangrijk om voortdurend nieuwe content toe te voegen aan je website. Dit kan onder andere door middel van blogs. Zoekmachines vinden het belangrijk om nieuwe content te zien, want dit vertelt hen dat de website actief is. Bovendien kan nieuwe content ook nieuwe keywords gebruiken en zo een nog breder publiek aanspreken en meer bezoekers aantrekken.

Achter de schermen

Niet alle websites zijn even zoekmachinevriendelijk. Sommige doen het goed, anderen laten veel steken liggen. Dit heeft een negatief effect op hun score in zoekresultaten. Het is belangrijk om een websitebouwer in te schakelen die ervoor zorgt dat alle pagina’s correct worden gebouwd zodat er geen technische belemmeringen zijn voor je online succes.

Een voorbeeld hiervan is de meta-tags. Dit zijn de teksten die je ziet in de resultaten van Google. Veel websites hebben deze tags niet geoptimaliseerd. Dat is een gemiste kans. Het verkleint de kans dat Google je website juist interpreteert. Daarnaast is het een gemiste kans om bezoekers over te halen om je website te bezoeken. De meta-tag in Google is vaak de eerste kans om een potentiële klant de belangrijkste informatie mee te geven. Wanneer een persoon een winkel inkomt, sta je daar ook niet stil te kijken. Maar benader je deze klant met vitale informatie. Zo werkt een website natuurlijk ook.

Offsite profiel

In de meest eenvoudigste bewoording ziet een zoekmachine een link van een andere website naar jouw website als een blijk van vertrouwen in je website. Zoekmachines zijn van mening dat als andere websites een link hebben aangelegd naar jouw webpagina’s, jij iets goeds moeten hebben gedaan. De zoekmachine beoordeelt deze webpagina dan positiever.

Tegenwoordig houden zoekmachines bij het evalueren van uw offsite-linkprofiel ook rekening met veel andere factoren dan alleen het aantal links, zoals:

  • De autoriteit en betrouwbaarheid van je websites die naar jouw website linken.
  • Het onderwerp en de relevantie van de websites die naar jou linken.
  • De tekst waarmee de link is gemaakt.

Social mediasocial media content

Zoekmachines beschouwen social media referenties steeds meer als belangrijke signalen over je website en je bedrijf in het algemeen. Het gaat niet alleen om het hebben van een Facebook-pagina, een Twitter-account of een Instagram-pagina, maar ook hoe actief en hoe relevant je bent voor je marktsegment en op welke manier je sociale media-posts verwijzen naar jou, je bedrijf en de content van je website.

Offsite citaten

Citaten zijn verwijzingen naar je bedrijfsnaam, website, telefoonnummer of e-mailadres. Ze linken niet altijd letterlijk naar jou, maar kunnen toch herkenbaar zijn voor zoekmachines. Hoewel deze citaten of vermeldingen inderdaad altijd nuttig kunnen zijn, zijn ze vooral nuttig bij het verbeteren van je positie in zoekresultaten en in de rangschikking van geografische locaties.

Dat is dus wat SEO is en hoe SEO werkt…

Zoals we eerder al noemden, gaat het allemaal om strategie, technieken, tactieken en zorgvuldigheid. De zoekmachines nemen ontzettend veel informatie in beschouwing bij het evalueren van webpagina’s. Elk jaar verfijnen ze hun formules en data-analysemethoden. SEO is daardoor altijd in beweging.

admin

Reacties zijn gesloten.